ارائه مدل جدیدی برای بررسی ارتباط سرمایه فکری و فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان بانک مسکن در استان تهران)

فرهنگ سازمانی عموما اشاره به فرهنگ کاری داشته و یکی از شاخص های پایه ای برای سازمان ها محسوب می شود. در صورتی که این چارچوب به خوبی در یک سازمان پیاده سازی شود، مزایای بیشماری را برای سازمان به همراه خواهد داشت. در همین راستا، یکی از دارایی های ناملموس هر سازمانی، سرمایه فکری است که نقش مهمی را در هر نهادی ایفا می کند. هدف این پروپوزال نیز بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و سرمایه فکری بوده است.

هر سازمانی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود، نیازمند منابع انسانی است. در راستای رسیدن به این اهداف، المان های زیادی دخیل و تاثیرگذار می باشند. همانطور که ذکر شد، فرهنگ سازمانی یکی از این عوامل می باشد. تعریف دقیق و سنجش این معیار کمی دشوار است ولی کارکنان هر سازمان به خوبی می توانند وجود آن را در محیط کاری خود درک کنند. با مرور زمان و در چند دهه گذشته، رقابت های تجاری میان سازمان های مختلف، شدیدا افزایش یافته است. یکی از منابع و دارایی های اصیل هر کسب و کاری نیز سرمایه فکری است که یکی از پایه های آن، قدرت تفکر و دانش اعضا می باشد. میزان این دو عامل از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت می باشد و معیارهای مختلفی برای سنجش آنها ارائه شده است.

این پروپوزال نیز با مبنا قرار دادن این موضوع به بررسی و تحلیل دقیق تر این عوامل پرداخته و در همین راستا، متغیرهای حاصل را در قالب یک مدل مفهومی مورد ارزیابی قرار داده است. چارچوب های عمده پروپوزال نویسی از جمله جامعه آماری، ابزارهای گردآوری و تحلیل داده ها، پرسش های تحقیق و جنبه های نوآورانه بودن طرح در این محصول رعایت شده اند. مطالعه این محصول می تواند الهام بخش ایده های پژوهشی جدیدی برای محققین علاقه مند به این حوزه پژوهشی باشد. همچنین مطالعه آن می تواند ابزار مناسبی برای یادگیری بیشتر ساختارهای پروپوزال برای دانشجویان باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]