مطالعه ای بر ارتباط مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و کیفیت گزارش مالی (مطالعه موردی: شرکت های بورس تهران)

اصطلاح مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) اصطلاح جدیدی نیست؛ اما، تعریف و محتوای آن به تدریج بوسیله توسعه پیشینه و زمینه تاریخی گسترش و تعمیم یافته است و تفاوت قابل توجهی با معنای اصلی خود پیدا کرده است. شرکت هایی که قبلاً بطور جامع و گسترده بر عوامل مالی و اقتصادی تاکید می کردند، اکنون شدیداً به دنبال حداکثر سازی منافع سهامدار است. پس از یک دوره گذار و تحول، ادراکات در مورد CSR به تدریج تا بهبود محیط کار و انصاف بین کارکنان، گسترش یافت. ادراکات امروزی در مورد CSR براساس اهداف نهایی شرکت ها، مانند مدیریت پایدار و مشارکت در جامعه هستند، که این منبع سودهای شرکتی می باشند. بعد از محقق شدن استقلال و جدایی ناپذیری ارتقاء و ترویج CSR و حق ویژه سهامداران، شرکت ها حمایت زیست محیطی و تلاش های رفاه اجتماعی خود و تعهد به برآورده کردن اهداف سودآوری پایه و الزامات ذینفعان را گسترش داده اند. گزارش ارائه شده توسط «شورای تجاری جهانی برای توسعه پایدار» اشاره کرده است که هنگامی که شرکت ها CSR را ترویج می دهند، مسائل مرتبط با ارزش های اصلی شرکت را می توان به حقوق ویژه یا برابری کارگر، حقوق انسانی، حفاظت از محیط زیست، مشارکت در جامعه، روابط با تامین کنندگان، شفافیت و افشا و حق ویژه ذینفعان، طبقه بندی کرد. این گزارش، حیطه گسترده ابعاد پوشش داده شده بوسیله CSR را خاطر نشان می کند. اما، جریان اصلی مطالعات در زمینه حسابداری همچنان روابط بین CSR و حق ویژه ذینفعان را بررسی کرده اند. مطالعات اندکی تحلیل کرده اند که آیا افشای اختیاری اطلاعات از نوع CSR، بر شفافیت و افشاء، اطلاعات بیشتر ارائه شده یا ارزش بیشتر شرکت، تاثیر گذاشته اند یا خیر. گزارش های مالی، مبنایی برای گرفتن تصمیمات سیاستی با سرمایه گذاری بر عموم مردم، حاصل می کنند و گزارش های مالی کیفیت بالا می توانند ارزش شرکت را افزایش دهند. بنابراین، اینکه آیا سرمایه گذاری بر CSR بر دستکاری درآمد پرسنل شرکتی سطح بالا تاثیر می گذارد یا خیر، توجه شایانی را به خود جلب کرده است. مطالعات قبلی فرض های نظریه نمایندگی را دنبال کرده اند، نظریه ای که بیان می کند مدیران بیشتر به خود می رسند و تنها هنگامی که CSR مزیت حاصل می کنند، آنرا ترویج یا تبلیغ می کنند. شرکت ها در CSR سرمایه گذاری می کنند تا دستکاری درآمدهایشان را بپوشانند که این در نتیجه تاثیری منفی بر کیفیت گزارش های مالی می گذارد. برعکس نظریه نمایندگی، محققان دیگر، نظریه مباشرت را پیشنهاد کرده اند و اذعان کرده اند که مدیران، سازمان محور یا سازمان گرا می باشند. این جنبه تبیین می کند که چرا مدیران هنگامی که بازده کوتاه مدت برای سرمایه گذاری وجود ندارد، فعالانه CSR را پیاده سازی می کنند. این دیدگاه برای بررسی مجدد رابطه بین CSR و کیفیت ضمانت های مالی بکار گرفته شده است. مطالعات قبلی بیان کرده اند که ساختار هیئت مدیره حاکمیت های شرکتی بر کیفیت گزارشهای مالی و CSR تاثیر می گذارد.

بنابراین، این پروپوزال شامل بررسی نقش CSR با بررسی روابط بین CSR، حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارش های مالی، می باشد. این پروپوزال برای پایان نامه ای تحت همین عنوان در مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری آماده شده و ساختارهای استاندارد یک پروپوزال در آن رعایت شده اند. مطالعه این پروپوزال به آن دسته از دانشجویانی پیشنهاد می گردد که به دنبال آشنایی با ساختارهای یک پروپوزال استفاده و نیز موضوع و ایده مشابهی برای پروپوزال دانشگاهی خود می باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]