مطالعه ای بر ارتباط میان یادگیری سازمانی با مشارکت شغلی و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: معلمان مدارس متوسطه در کرمانشاه)


در محیط شدیدا در حال تغییر و رقابتی امروزه، تبدیل شدن به سازمانی با بهره وری بالا به اولویت اول تمامی سازمان ها تبدیل شده است. از آنجایی که کارکنان می توانند مزایای رقابتی زیادی را به واسطه نقش منحصر به فرد خود برای سازمان ها به ارمغان آورند، داشتن کارکنانی که مشارکتی فعال و معنادار دارند بسیار اهمیت می یابد. این موضوع بدین دلیل است که داشتن کارکنانی باانگیزه و الهام بخش به محیط کاری، تاثیر مستقیم و به سزایی روی عملکرد و بهره وری کلی سازمان دارد.

یادگیری سازمانی در قالب یک سیستم یادگیری تعریف شده که در آن، سازمان ها نه تنها سعی می کنند تا اعضای ضروری خود را تحت تاثیر قرار دهند، بلکه در تلاشند تا دانش را به واسطه پیشینه و هنجارهای سازمانی به دیگران انتقال دهند. محققین رفتار سازمانی، سه بعد از یادگیری سازمانی را مشخص کرده اند، یعنی آموزش، توصیه و مربیگری. اولین بعد در یادگیری سازمانی، آموزش است. محققین آموزش را به این صورت تعریف کرده اند: توانایی توسعه مهارت ها و دانش توسط سازمان ها به کارکنان خود در جهت عملکرد شغلی بهتر حال و آینده. تحقیقات بیشتر نیز نشان داده اند که آموزش های موثر سازمانی می تواند منجر به جهت گیری های بهتر و در مراتب بالاتر منجر به تعهد سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان گردد. بنابراین آموزش یکی از ابزارهای ضروری در راستای افزایش وابستگی روانشناختی کارکنان است که می تواند منجر به مشارکت شغلی و وفاداری بیشتر آن ها به سازمان گردد.

این پروپوزال نیز با تاکید بر این مفاهیم به بررسی بیشتر تاثیرات یادگیری سازمانی روی مشارکت کاری و نوآوری پرداخته است. در قسمت بیان مساله، توصیف کاملی از مساله به اضافه خلاءهای تحقیقاتی موجود ارائه شده و در ادامه به چرایی و ضرورت انجام این تحقیق پرداخته شده است. متغیرهای تحقیق در این پروپوزال در قالب یک مدل مفهومی جامع مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته اند. روش های جمع آوری داده ها از جامعه آماری مشخص شده و نهایتا این داده ها تحلیل شده اند. در ادامه نیز طبق چارچوب های یک پروپوزال استاندارد، پرسش های تحقیق ارائه شده و جنبه نوآور بودن این تحقیق نیز مشخص شده است. مطالعه این پروپوزال می تواند ایده های مطالعاتی جدیدی را در ذهن دانشجو ایجاد نماید. همچنین دانشجو با مطالعه آن می تواند آشنایی بیشتری با ساختارهای استاندارد یک پروپوزال بیابد و برای اهداف دانشگاهی خود مورد استفاده قرار دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]