گزارش تخصصی معلم پایه چهارم دبستان : افزایش علاقه مندی دانش آموزانم به انشا و نگارش

گزارش تخصصی معلم پایه چهارم دبستان

گزارش تخصصی معلم پایه چهارم دبستان به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه  در دانش آموزان پايه چهارم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در ۲۸  صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلم پایه چهارم دبستان به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

دیباچه پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

درک مشکل پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

بررسی بیشتر در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

ارائه مستندات پیرامون علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

پیش بینی نتایج در مورد علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

راهکارها پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

رفرنس و منبع مورد استفاده علاقه مند کردن دانش آموزانم به انشا  و مطالعه

پیشینه ی تحقیق در مورد درس انشا:

نتایج تحقیق سیر تاریخی درس انشا در کتاب های درسی مدارس ایران از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۳ کاری از سید حسین محمدی حسینی نژاد به شرح ذیل است.

۱- به دلیل این که در کار تالیف کتاب های درسی به ویژه انشا هیات های علمی، تخصصی نظارت نداشته اند، توجه جدی و پیگیر به این درس نشده است.

۲- کتابهای راهنمای انشا عملا فاقد یک برنامه عملی و هدف دار برای درس انشا می باشد.

۳- دانش آموزان در تمام مقاطع این درس را دوست دارند و آن را جدی تلقی می کنند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از بررسی نظرات اولیا و همکاران به این نتیجه رسیدم در درس انشا موانع زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبارتست از:

۱-    ضعف فرهنگ مطالعه

۲-    جایگاه نداشتن فرهنگ انتقاد و رواج فرهنگ تملق

۳-    فرهنگ جرأت نداشتن واتکا به خانواده برای ابراز ایده ها و آرام و هجوم به مسائل و برآورد راه حل و ارائه آن ها

۴-    عدم وجود تشویق کارساز و مناسب

۵-    ارزش نگذاشتن به نوشته های ابتدایی

۶-    ملموس نبودن موضوعات و مسائل مورد بحث و تکراری بودن آنها

۷-    همکاری نامناسب خانواده ها

۸-    عدم وجود ارزیابی دقیق از درس انشا

۹-    ذاتی و ارثی پنداشتن امر خلاقیت و ابداع

۱۰-مشخص نبودن جایگاه درس انشا در برنامه ی درسی به صورت اعتقادی و سهل الوصول بودن و در اختیار گرفتن آموزش آن و نیز زمان آن برای تکمیل دروس دیگر.

دانش‏آموزان بی انگیزه در مدرسه و راهبردهای افزایش انگیزش

همه‏ی ما از اهمیت انگیزه در زندگی آگاهی کامل داریم، با این حال بیشتر ما احساس می‏کنیم در زندگی به اندازه‏ی کافی دارای انگیزه نیستیم. انگیزه به ما کمک می‏کند تا احساس رضایت‏خاطر کنیم، درباره‏ی خودمان احساس مسئولیت نماییم و بر زندگی خود تسلط داشته باشیم.. بی‏انگیزگی در بین دانش‏آموزان این نگرانی را در والدین و آموزگاران به‏وجود می‏آورد که شاید آن‏ها نتوانند در مورد خود به درستی عمل کنند، به بیراهه بروند یا حتی زندگی خود را تلف کنند. موقعیت و شرایط محیط آموزشی از جمله عواملی است که با بی‏انگیزگی دانش‏آموزان ارتباط نزدیک دارد. آموزگار مهم‏ترین نقش را در مدرسه ایفا می‏کند و چگونگی عملکرد دانش‏آموز به رفتار آموزگار بستگی دارد. برای آموزگار انگیزه‏ی دانش‏آموز هم به‏عنوان هدف و هم به‏عنوان وسیله‏ی پیشرفت در سایر زمینه‏ها اهمیت بسیار بالایی دارد. لذا در این بحث به‏طور مختصر ابتدا با علائم دانش‏آموزان بی‏انگیزه و سپس به سبب‏شناسی و راهکارهای مناسب جهت بالا بردن انگیزه‏ی لازم در دانش‏آموزان خواهیم پرداخت. پس از تجزيه و بررسي و تحقيق و مطالعه منابع موجود خلاصه يافته هاي حاصل از اين تجزيه و تحليل ( علل ناتواني دانش آموزان در نگارش انشا بدين شرح مي باشد)

۱- عدم آشنايي دانش آموزان با طرز و چگونگي انشا كه دلايل آن در وضعيت موجود نوشته شد , كه در دوم ابتدایی آشنايي دانش آموزان فقط با جمله بندي بوده  است.

۲- دانش آموزان نمي دانند كه در مورد چه بنويسند , كدام موضوعات و مطالب در نوشتن آنها كمك خواهد كرد.

۳- انشا در سر كلاس نوشته نمي شود , محول كردن نگارش به محوطه خارج از كلاس كه لاجرم دانش آموزان از اولياي دانش آموزان استفاده نمايد.

۴- عدم علاقه و رغبت آموزگاران و همچنين عدم آشنايي با قواعد موضوعات مناسب هر پايه مطابق با اصول روان شناسي , و توانايي ذهني

۵- تقويت نكردن مهارت گوش دادن دانش آموزان به انشاهاي خوانده شده در كلاس درس.

۶- عـدم فضـاي آزاد , و فضـاي پـرسـش و پـاسـخ و نقـد و بـررسـي نوشته هاي دانش آموزان در كلاس .

۷- مناسب نبودن موضوعات انتخاب شده با توجه به گروه سني و همچنين تكراري بودن موضوعات.

۸- عدم مطالب كتاب هاي قصه و داستان پروري ذهن هاي دانش آموزان در مدرسه و بيرون از مدرسه.

۹- آموزگاران معيارهاي مشخص در ارزشيابي انشا در دست ندارند.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلم پایه چهارم دبستان را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.